lمدیریت رفتار سازمانی در ورزش
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژه درسهای تحصیلات تکمیلی
نام و نام خانوادگی استاد: صدیقه حیدری نژاد | مرتبه علمی: استاد | ایمیل: heydari_s@scu.ac.ir | ||||||||||||
دانشکده: علوم ورزشی | گروه: مدیریت ورزشی | نیمسال تحصیلی: اول 1399-1400 | ||||||||||||
دوره تحصیلی: کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی در ورزش | نام درس: مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | تعداد واحد: ۲ و احد | ||||||||||||
جایگاه درس در برنامه درسی دوره: این درس از دروس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است پیش نیاز این درس موفقیت در گذرانیدن اصول و مبانی مدیریت در سازمان های ورزشی می باشد | ||||||||||||||
هدف کلی: هدف کلی درس آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی با دانش همه جانبه رفتار در محیط های سازمانی از طریق مطالعه منظم فرد و گروه و فرایندهای سازمانی به ویژه در سازمان ها و تیم های ورزشی می باشد، هم چنین آشنایی با تحقیقات جدید در این حیطه که می تواند در انتخاب موضوعات کاربردی پایان نامه به دانشجویان کمک نماید. | ||||||||||||||
اهداف یادگیری: - دانشجو با مفاهیم فرد و ویژگی های آن به عنوان عضوی از گروه و سازمان (تیم های ورزشی) آشنا شود. - دانشجو با ویژگی های سازمان و مباحث مدیریت رفتار به ویژه در سازمان های ورزشی آشنا شود. - دانشجو با مفاهیم تعامل و رویارویی فرد و سازمان به ویژه در سازمان های ورزشی آشنا شود - دانشجو با ذکر مثال های ملموس و عینی و کاربردی در مباحث مختلف درس در تیم ها و سازمان های ورزشی آشنا شود. | ||||||||||||||
مواد و امکانات آموزشی: امکان دسترسی به وایت برد، لپتاپ و اینترنت جستجوی مقالات مرتبط با مباحث درسی هر جلسه | ||||||||||||||
روش تدریس: سخنرانی و طرح مباحث اصلی توسط استاد درس مشارکت دانشجویان در مباحث و کاربرد مباحث در سازمان های ورزشی | ||||||||||||||
وظایف دانشجو: - حضور منظم و فعالانه در کلاس - مشارکت در مباحث کاربردی درس در سازمان های ورزشی - انجام تکالیف و ارائه پاوروپوینت در خصوص موضوع انتخابی به مدت ۲۵ دقیقه -- مشورت با استاد در انتخاب موضوع ارائه کلاسی | ||||||||||||||
شیوه آزمون و ارزیابی:
| ||||||||||||||
برخی منابع درس:
-Organizational Behaviour in Sport. (2017). James Skinner, Bob Stewart. Published by Routledge.-Organizational Behavior in Sport Management (2018). Eric MacIntosh, Laura BurtonHuman. Published by Human Kinetics |
زمان بندی و موضوعات درس
جلسات | موضوع |
اول | آشنایی با دانشجویان از نظر سوابق تحصیلی دوره کارشناسی و سوابق ورزشی، انتظارات استاد درس در طی ترم از دانشجویان، معرفی منابع درسی، توضیحات در مورد مشارکت دانشجویان در جلسات کلاس، تکالیف و ارائه کلاسی و نحوه ارزشیابی |
دوم | آشنایی با ویژگی های اساسی رفتار سازمانی: ماهیت بین رشته ای بودن و ماهیت توصیف کنندگی، مفاهیم و اهمیت رفتار سازمانی در عصر حاضر، ریشه های تاریخی رفتار سازمانی، چگونگی پیدایش نظریه ها و دیدگاه ها در زمینه روابط انسانی و رفتار سازمانی |
سوم | آشنایی با رویکردهای مدیریتی رفتار سازمانی، مهارت ها، نقش ها و وظایف مدیران در سازمان های ورزشی، شناسایی چالش ها محیطی و ارتباط آنها با رفتار سازمانی، کاربردی کردن دانش رفتار سازمانی توسط مدیریان به منظور اثربخشی سازمانی. |
چهارم | آشنایی با مدیریت جهانی و گوناگونی در رفتار سازمانی، علت و اهمیت تنوع و گوناگونی در سازمان، تاثیر آنها بر فرایندهای روابط افراد در سازمان، شناسایی عوامل موثر در ظهور مدیریت بین المللی به ویژه در سازمان های ورزشی. |
پنجم | آشنایی با ماهیت تفاوت های فردی، کاربردهای مدیریتی تفاوت های فردی، ارتباط شخصیت و تفاوت های فردی، عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت، دیدگاه های مختلف در شخصیت، . شخصیت و کار، مدل رشد و عدم رشد کریس آرجریس. |
ششم | آشنایی با طرز تلقی و چگونگی شکل گیری آن، طرز تلقی ها و نگرش ها و ارتباط آن با شغل، رضایت شغلی: علل و پیامدهای رضایت و عدم رضایت، غیبت و جابجایی و ترک سازمان، تعهد سازمانی و انواع آن، دلبستگی شغلی و عوامل موثر بر آن، دیدگاه حالات و مشرب شخصی، دیدگاه های موقعیتی، طرز تلقی ها و نگرش در ارتباط با انتخاب رشته های ورزشی |
هفتم | آشنایی با نقش و تعریف ادراک، فرایندهای ادراکی (ویژگی های موضوع- ویژگی های شخص- فرایندهای موقعیتی- اثر هاله و کلیشه سازی و فرافکنی)، ادراک و ارزیابی عملکرد، نقش و تعریف اسناد، چارچوب اصلی تئوری اسناد: (تطابق- تداوم- تفاوت)، مصداق های مدیریتی ادراک و اسناد، |
هشتم | آشنایی با مفاهیم و اصول هماهنگی در سازمان، تفکیک و ترکیب در سازمان، هماهنگی و فناوری، انواع ساز و کارهای هماهنگی، هماهنگی مجموعه ای و ترتیبی و طرفینی، هماهنگی برنامه ریزی نشده و غیررسمی، هماهنگی برنامه ریزی شده و رسمی. |
نهم | آشنایی با مفهوم نیازها و فرایند انگیزش مفاهیم اولیه، ماهیت و اهمیت و چارچوب انگیزش، دیدگاه های تاریخی در انگیزش، سلسله مراتب نیازهای مازلو، تئوری آلدرفر، تئوری دوعامل هرزبرگ، عوامل انگیزشی و نگهدارنده در محیط کار، ترکیب دیدگاه های مختلف نیاز و کاربرد آن در ورزش. |
دهم | آشنایی با انگیزی مفاهیم پیشرفته، تئوری برابری آدامز، مصداق های مدیریت تئوری برابری، تئوری انتظار ویکتور وروم، انتظار تحقق نتیجه از طریق عملکرد، تئوری تکامل یافته پورتر و لاولر، تئوری تقویت و ارتباط آن با یادگیری، انواع تقویت، جنبه های وابسته به یادگیری: تعمیم محرک ها، تفکیک محرک ها، تنبیه و کاربرد آن به عنوان اقدام انضباطی. |
یازدهم | آشنایی با تعریف و ماهیت فشار عصبی، فشار عصبی خوب و فشار عصبی بد، سندرم سازگاری عمومی هانس سلیه، عوامل ایجاد فشار عصبی در سازمان: الزامات شغلی- الزامات فیزیکی- الزامات نقش- الزامات مراوده با دیگران، عوامل ایجاد فشار عصبی در زندگی: تغییر زندگی- مفهوم طاقت و فاجعه زندگی، پیامدهای فشار عصبی: پیامدهای فردی – پیامدهای رفتاری- پیامدهای روانی- پیامدهای جسمی، پیامدهای سازمانی فشار عصبی: کاهش عملکرد مناسب در محیط کار و غیبت از محل کار و کناره گیری از کار، مفهوم واماندگی و تحلیل رفتگی عمومی، مدیریت فشار عصبی در محیط کار: استارتژی های مقابله فردی و استراتژی های مقابله در سازمان، مقابله با فشار عصبی در محیط ورزش و تیم های ورزشی. |
دوازدهم | آشنایی فرایند تغییر در سازمان، فشارهای ایجاد کننده تغییر در سازمان: اشخاص – تکنولوژی – پرورش اطلاعات و ارتباطات – رقابت – روند اجتماعی، فرایندهای برنامه ریزی تغییر در سازمان، فرایند تغییر سه مرحله ای کرت لوین، مدل فرایند گسترش یافته مایکل بیر، فرایند یکپارچه ی تغییر در سازمان، مدیریت انتقال، مقاومت در برابر تغییر: مقاومت هایی که منشاء سازمانی دارند، مقاومت هایی که منشاء فردی دارند، مدیریت مقاومت در برابر تغییر. |
سیزدهم | آشنایی با مباحث قدرت و سیاست در سازمان، تعریف قدرت، مبای قدرت، گستردگی قدرت و انواع آن ،کاربردهای قدرت، سیاست و رفتار سیاسی، گستردگی رفتار سیاسی، دلایل رفتار سیاسی، فنون رفتار سیاسی، محدود کردن اثرات رفتار سیاست، کاربردهای قدرت و سیاست در ورزش. |
چهاردهم | ارائه های کلاسی دانشجویان در خصوص کاربرد مباحث و سرفصل های درس در سازمان های ورزشی با استفاده از مقالات جدید |
پانزدهم | ارائه های کلاسی دانشجویان در خصوص کاربرد مباحث و سرفصل های درس در سازمان های ورزشی با استفاده از مقالات جدید |
شانزدهم | ارائه های کلاسی دانشجویان در خصوص کاربرد مباحث و سرفصل های درس در سازمان های ورزشی با استفاده از مقالات جدید |
هفدهم | برگزاری آزمون پایانی ترم |
هیجدهم | تصحیح اوراق و ثبت نمرات |