اعضای هیئت علمی

Back

lمدیریت رفتار سازمانی در ورزش

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژه درس­های تحصیلات تکمیلی

 

لوگو دانشگاه چمران اهواز

نام و نام خانوادگی استاد: صدیقه حیدری نژاد

مرتبه علمی: استاد   

ایمیل: heydari_s@scu.ac.ir

دانشکده: علوم ورزشی

گروه: مدیریت ورزشی

نیمسال تحصیلی: اول 1399-1400

دوره تحصیلی: کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی در ورزش

نام درس: مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

تعداد واحد: ۲ و احد

جایگاه درس در برنامه درسی دوره: این درس از دروس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است

 پیش نیاز این درس موفقیت در گذرانیدن اصول و مبانی مدیریت در سازمان های ورزشی می باشد

هدف کلی: هدف کلی درس آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی با دانش همه جانبه رفتار در محیط های سازمانی از طریق مطالعه منظم فرد و گروه و فرایندهای سازمانی به ویژه در سازمان ها و تیم های ورزشی می باشد،

 هم چنین آشنایی با تحقیقات جدید در این حیطه که می تواند در انتخاب موضوعات کاربردی پایان نامه به دانشجویان کمک نماید.

اهداف یادگیری:

- دانشجو با مفاهیم  فرد و ویژگی های آن به عنوان عضوی از گروه و سازمان (تیم های ورزشی) آشنا شود.

- دانشجو با ویژگی های سازمان و مباحث مدیریت رفتار به ویژه در سازمان های ورزشی آشنا شود.

- دانشجو با مفاهیم تعامل و رویارویی فرد و سازمان به ویژه در سازمان های ورزشی آشنا شود

- دانشجو با ذکر مثال های ملموس و عینی و کاربردی در مباحث مختلف درس در تیم ها و سازمان های ورزشی آشنا شود.

مواد و امکانات آموزشی:

امکان دسترسی به وایت برد، لپ­تاپ و اینترنت

جستجوی مقالات مرتبط با مباحث درسی هر جلسه

روش تدریس:

سخنرانی و طرح مباحث اصلی توسط استاد درس

مشارکت دانشجویان در مباحث و کاربرد مباحث در سازمان های ورزشی

وظایف دانشجو:

- حضور منظم و فعالانه در کلاس

- مشارکت در مباحث کاربردی درس در سازمان های ورزشی

- انجام تکالیف و ارائه پاوروپوینت در خصوص موضوع انتخابی به مدت ۲۵ دقیقه

-- مشورت با استاد در انتخاب موضوع ارائه کلاسی

شیوه آزمون و ارزیابی:

روش

نمره

تاریخ

حضور  و مشارکت فعال در بحث­های کلاسی

۳ نمره

تمامی جلسات

ارائه کار کلاسی

۴ نمره

در نوبت تعیین شده برای هر دانشجو

امتحان پایان ترم

۱۳ نمره

پایان ترم بر اساس برنامه آموزشی

 

 

 

برخی منابع درس:

  • مدیریت رفتار سازمانی در ورزش (1394). محمود گودرزی، انتشارات دانشگاه تهران
  • مبانی مدیریت رفتار سازمانی (1391). علی رضائیان. انتشارات سمت.
  • رفتار سازمانی (1393). مورهد و گریفین: ترجمه سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده. انتشارات مروارید.
  • مبانی رفتار سازمانی (1387). استیفن پی رابینز: ترجمه علی پارسائیان، سید محمد اعرابی. انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی

-Organizational Behaviour in Sport. (2017). James Skinner, Bob Stewart. Published by Routledge.

-Organizational Behavior in Sport Management (2018). Eric MacIntosh, Laura BurtonHuman.  Published by Human Kinetics

 

 

زمان بندی و موضوعات درس

 

جلسات

موضوع

اول

آشنایی با دانشجویان از نظر سوابق تحصیلی دوره کارشناسی و سوابق ورزشی، انتظارات استاد درس در طی ترم از دانشجویان، معرفی منابع  درسی، توضیحات در مورد مشارکت دانشجویان در جلسات کلاس، تکالیف و ارائه  کلاسی و نحوه ارزشیابی

دوم

آشنایی با ویژگی های اساسی رفتار سازمانی: ماهیت بین رشته ای بودن و ماهیت توصیف کنندگی، مفاهیم و اهمیت رفتار سازمانی در عصر حاضر، ریشه های تاریخی رفتار سازمانی، چگونگی پیدایش نظریه ها و دیدگاه ها در زمینه روابط انسانی و رفتار سازمانی

سوم

آشنایی با  رویکردهای مدیریتی رفتار سازمانی، مهارت ها، نقش ها و وظایف مدیران در سازمان های ورزشی، شناسایی چالش ها محیطی و ارتباط آنها با رفتار سازمانی، کاربردی کردن دانش رفتار سازمانی توسط مدیریان به منظور اثربخشی سازمانی.

چهارم

آشنایی با مدیریت جهانی و گوناگونی در رفتار سازمانی، علت و اهمیت تنوع و گوناگونی در سازمان، تاثیر آنها بر فرایندهای روابط افراد در سازمان، شناسایی عوامل موثر در ظهور مدیریت بین المللی به ویژه در سازمان های ورزشی. 

پنجم

آشنایی با  ماهیت تفاوت های فردی، کاربردهای مدیریتی تفاوت های فردی، ارتباط شخصیت و تفاوت های فردی، عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت، دیدگاه های مختلف در شخصیت،  . شخصیت و کار، مدل رشد و عدم رشد کریس آرجریس.

ششم

آشنایی با  طرز تلقی و چگونگی شکل گیری آن،  طرز تلقی ها و نگرش ها و ارتباط آن با شغل، رضایت شغلی: علل و پیامدهای رضایت و عدم رضایت، غیبت و جابجایی و ترک سازمان، تعهد سازمانی و انواع آن، دلبستگی شغلی و عوامل موثر بر آن،  دیدگاه حالات و مشرب شخصی، دیدگاه های موقعیتی، طرز تلقی ها و نگرش در ارتباط با انتخاب رشته های ورزشی

هفتم

آشنایی با نقش و تعریف ادراک، فرایندهای ادراکی (ویژگی های موضوع- ویژگی های شخص- فرایندهای موقعیتی- اثر هاله و کلیشه سازی و فرافکنی)، ادراک و ارزیابی عملکرد، نقش و تعریف اسناد، چارچوب اصلی تئوری اسناد: (تطابق- تداوم- تفاوت)، مصداق های مدیریتی ادراک و اسناد،

هشتم

آشنایی با مفاهیم و اصول هماهنگی در سازمان، تفکیک و ترکیب در سازمان، هماهنگی و فناوری، انواع ساز و کارهای هماهنگی، هماهنگی  مجموعه ای و ترتیبی و طرفینی، هماهنگی برنامه ریزی نشده و غیررسمی، هماهنگی برنامه ریزی شده و رسمی.

نهم

آشنایی با مفهوم نیازها و فرایند انگیزش مفاهیم اولیه، ماهیت و اهمیت و چارچوب انگیزش، دیدگاه های تاریخی در انگیزش، سلسله مراتب نیازهای مازلو، تئوری آلدرفر، تئوری دوعامل هرزبرگ، عوامل انگیزشی و نگهدارنده در محیط کار، ترکیب دیدگاه های مختلف نیاز و کاربرد آن در ورزش.

دهم

آشنایی با انگیزی مفاهیم پیشرفته، تئوری برابری آدامز، مصداق های مدیریت تئوری برابری، تئوری انتظار ویکتور وروم، انتظار تحقق نتیجه از طریق عملکرد، تئوری تکامل یافته پورتر و لاولر، تئوری تقویت و ارتباط آن با یادگیری، انواع تقویت، جنبه های وابسته به یادگیری: تعمیم محرک ها، تفکیک محرک ها، تنبیه و کاربرد آن به عنوان اقدام انضباطی.

یازدهم

آشنایی با تعریف و ماهیت فشار عصبی، فشار عصبی خوب و فشار عصبی بد، سندرم سازگاری عمومی هانس سلیه، عوامل ایجاد فشار عصبی در سازمان: الزامات شغلی- الزامات فیزیکی- الزامات نقش- الزامات مراوده با دیگران، عوامل ایجاد فشار عصبی در زندگی: تغییر زندگی- مفهوم طاقت و فاجعه زندگی، پیامدهای فشار عصبی: پیامدهای فردی – پیامدهای رفتاری- پیامدهای روانی- پیامدهای جسمی، پیامدهای  سازمانی فشار عصبی: کاهش عملکرد مناسب در محیط کار و غیبت از محل کار و کناره گیری از کار، مفهوم واماندگی و تحلیل رفتگی عمومی، مدیریت فشار عصبی در محیط کار: استارتژی های مقابله فردی و استراتژی های مقابله در سازمان، مقابله با فشار عصبی در محیط ورزش و تیم های ورزشی.

دوازدهم

آشنایی فرایند تغییر در سازمان، فشارهای ایجاد کننده تغییر در سازمان: اشخاص – تکنولوژی – پرورش اطلاعات و ارتباطات – رقابت – روند اجتماعی، فرایندهای برنامه ریزی تغییر در سازمان، فرایند تغییر سه مرحله ای کرت لوین، مدل فرایند گسترش یافته مایکل بیر، فرایند یکپارچه ی تغییر در سازمان، مدیریت انتقال، مقاومت در برابر تغییر: مقاومت هایی که منشاء سازمانی دارند، مقاومت هایی که منشاء فردی دارند، مدیریت مقاومت در برابر تغییر.

سیزدهم

آشنایی با مباحث قدرت و سیاست در سازمان، تعریف قدرت، مبای قدرت، گستردگی قدرت و انواع آن ،کاربردهای قدرت، سیاست و رفتار سیاسی، گستردگی رفتار سیاسی، دلایل رفتار سیاسی، فنون رفتار سیاسی، محدود کردن اثرات رفتار سیاست، کاربردهای قدرت و سیاست در ورزش.

چهاردهم

ارائه های کلاسی دانشجویان در خصوص کاربرد مباحث و سرفصل های درس در سازمان های ورزشی با استفاده از مقالات جدید

پانزدهم

ارائه های کلاسی دانشجویان در خصوص کاربرد مباحث و سرفصل های درس در سازمان های ورزشی با استفاده از مقالات جدید

شانزدهم

ارائه های کلاسی دانشجویان در خصوص کاربرد مباحث و سرفصل های درس در سازمان های ورزشی با استفاده از مقالات جدید

هفدهم

برگزاری آزمون پایانی ترم

هیجدهم

تصحیح اوراق و ثبت نمرات